Zadanie 1Wyłonienie, na podstawie określonych koncepcji filozoficznych i socjologicznych, istotnych naukowo problemów teoretycznych i „modeli idealnych” (w sensie Weberowskim) oraz fenomenów społecznych istotnych dla obrazu edukacji tworzących jej unikalny charakter narodowy i/lub ponadnarodowy.
|
Zadanie 2Wyznaczanie naukowych ram dyskursu komparatystycznego.
Określanie i strukturyzacja interesujących i znaczących dla edukacji zjawisk społecznych i kulturowych charakterystycznych dla dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości na zjawiska podstawowe i poboczne, ustalanie związków między nimi, analiza i klasyfikacja wyników badań międzynarodowych i ich naukowa interpretacja a także ocena możliwości i propozycje wykorzystania badań międzynarodowych w rodzimej praktyce edukacyjnej. |
Zadanie 3Analiza zmian o charakterze innowacyjnym występujących na świecie w zakresie paradygmatów edukacyjnych oraz zmian w procesie kształcenia i predykcji możliwych scenariuszy rozwoju w tym zakresie.
|
Zadanie 4Wzmocnienie znaczenia podstaw metodologicznych badań porównawczych: określenie i uporządkowanie historycznych i współcześnie obowiązujących paradygmatów i przynależnych im procedur postępowania badawczego, uwzględniając zarówno polskie tradycje pedagogiki porównawczej, jak i nowe osiągnięcia z zakresu metodologii, obecne w komparatystyce zachodnioeuropejskiej i amerykańskiej
(opracowania Roberta Cowena, Andreasa M. Kazamiasa: International Handbook of Comparative Education (2009), Marka Bray’a, Roberta Adamsona, Boba Roberta, Marka Masona Comparative Education Research. Approaches and Methods (2014) czy Davida Phillipsa i Michele Schweisfuhrt: Comparative and International Education. An Introduction to Theory, Method and Practice (2014). |
Zadanie 5 |
Bieżące plany |
Opracowanie wytycznych dla nowoczesnego, uwzględniającego dorobek światowy w tym zakresie, ale także polskie tradycje komparatystyczne podręcznika akademickiego pedagogiki porównawczej lub serii artykułów prezentujących polską myśl komparatystyczną i analizy porównawcze, które mogłyby być publikowane w uznanych czasopismach komparatystycznych o randze międzynarodowej.
|
Seminaria
a) otwarte o charakterze naukowym b) seminaria wewnętrzne Zespołu dotyczące metodologii badań porównawczych i działań projektowych w zakresie zadań Zespołu Konferencje z zakresu badań porównawczych Monografia/podręcznik z zakresu pedagogiki porównawczej |